dijous, 25 de juny del 2009

DE CAMÍ A CASA.

Anar en bici de casa a la feina et permet descobrir nous indrets, noves curiositats i, el més important, et permet gaudir d’aquest camí. Aquests nous indrets a vegades estan just al camí, o molt a prop, o a vegades t’has de desviar una mica. I hi ha molta varietat, tens la platja, el delta, el mirador dels avions, o les masies del Parc Agrari. Avui us presento tres d’aquests nous indrets o curiositats del camí a casa.
.
LA PEDRA DE LA BARCA:
:
El Pont de la Barca és allò que em permet accedir al voral dret del riu, bé, a mi i a tothom que vol gaudir del riu. El motiu del nom és per què en aquest pont es troba una replica exacta de la Pedra de la Barca de Sant Boi, la qual, al segle XVIII, indicava el lloc exacte per on creuava el pas de la barca entre les dues ribes del riu. Des de l’any 1301, es van construir diferents ponts de fusta per travessar cap a l’altra banda. Aquests ponts van tenir durant segles un paper fonamental en el desenvolupament econòmic del delta del Llobregat. Però les riuades els arrossegaven i destruïen amb freqüència. Per aquest motiu, durant llargues temporades l’anomenada Barca de Semboy tornava a ser l’únic mitjà disponible per travessar l’aigua. El pas de la barca era, doncs, lloc de pas obligat, punt de trobada i centre neuràlgic de la vida local.
La fita original, descoberta al 2005, que assenyalava aquest punt, forma part d’una de les columnes del porxo de la masia de Can Comas, seu del Consorci del Parc Agrari, molt a prop de Sant Boi, però en el terme municipal de El Prat. És com els papers de Salamanca però en forma de pedra i més local.
.
Unes passarel·les de fusta, recentment inaugurades, ens faciliten l’accés a dos edificis de la Platja de Ca l’Arana i del Semàfor, ja al delta.
.
LA CASERNA DELS CARRABINERS:
:
Els primers edificis de la caserna daten del 1844. La seva construcció va ser promoguda pel Cos de Carrabiners Reials per reprimir el contraban, especialment de tabac, i vigilar la costa. Durant el cop militar del 1936, els carrabiners es van mantenir fidels a la república, fet que va precipitar-ne la dissolució en acabar la Guerra Civil. Des del 1939 fins el 1970, la caserna va ser ocupada per la Guàrdia Civil.
.
EL SEMÀFOR:
:
La construcció de l’edifici del Semàfor data de l’any 1887 i va ser feta per regular el trànsit marítim costaner i evitar accidents. Els guaites que hi vivien avisaven al castell de Montjuïc de qualsevol incidència. També recuperaven víctimes, objectes i embarcacions naufragades. L’edifici és d’estil neoclàssic i amb planta rectangular, comptava amb un mirador semicircular orientat al mar amb una pèrgola de ferro. Al soterrani hi havia dos cisternes per recollir l’aigua de la pluja. La consolidació d’aquest edifici ha estat duta a terme per l’Agència Catalana de l'Aigua com a compensació territorial per la implantació de la dessalinitzadora metropolitana.
.
Tot això és el que em trobo, a vegades allargant-lo, de camí a casa.
.
Foto 1: Platja de Ca l'Arana i Canal de la Bunyola.
Foto 2: L'original Pedra de la Barca a Can Comas.
Foto 3: La Caserna.
Foto 4: Interior de la Caserna.
Foto 5: El Semàfor.
Foto 6: Passarel·les que donen accés al primer pis del Semàfor.